W 1845 r. rozpoczęto realizację projektu polegającego na dostarczaniu wody rurociągami z odległych zbiorników do gospodarstw domowych w Newcastle. Armstrong był zaangażowany w ten projekt i zaproponował korporacji Newcastle Corporation, że nadciśnienie wody w dolnej części miasta może być wykorzystane do zasilania jednego z jego suwnic hydraulicznych do załadunku węgla na barki na Nabrzeżu.

Minikoparki od znajomego

Twierdził on, że jego wynalazek będzie wykonywał pracę szybciej i taniej niż konwencjonalne żurawie. Spółka zgodziła się z jego sugestią, a eksperyment okazał się tak udany, że na Nabrzeżu zainstalowano jeszcze trzy suwnice hydrauliczne.
Sukces żurawia hydraulicznego sprawił, że w 1847 roku Armstrong założył zakłady Elswick w Newcastle, gdzie wyprodukował maszyny hydrauliczne do dźwigów i mostów.

Wkrótce jego firma otrzymała zamówienia na żurawie hydrauliczne z Edynburga i Kolei Północnych oraz z Liverpoolu Docks, a także na urządzenia hydrauliczne do bram przeładunkowych w Grimsby. Firma rozwinęła się z 300 pracowników i rocznej produkcji 45 dźwigów w 1850 roku do prawie 4000 pracowników produkujących ponad 100 dźwigów rocznie na początku lat 60-tych. Natomiast o minikoparkch poczytasz na: minikoparki.

minikoparki

Armstrong przez kilka następnych dziesięcioleci stale ulepszał konstrukcję dźwigu; – jego najważniejszą innowacją był akumulator hydrauliczny. Tam, gdzie ciśnienie wody nie było dostępne na miejscu do wykorzystania dźwigów hydraulicznych, firma Armstrong często budowała wysokie wieże ciśnieniem, aby zapewnić dopływ wody pod ciśnieniem.

Minikoparki od specjalisty

Jednak dostarczając żurawie do użytku w Nowej Holandii na ujściu rzeki Humber, nie był w stanie tego zrobić, ponieważ fundamenty składały się z piasku. W końcu wyprodukował akumulator hydrauliczny, żeliwny cylinder wyposażony w tłok podtrzymujący bardzo ciężką masę.

Tłok był podnoszony powoli, wciągając wodę, aż do momentu, gdy siła w dół ciężaru była wystarczająca do wtłoczenia wody pod nim do rur pod dużym ciśnieniem. Wynalazek ten pozwolił na wtłoczenie znacznie większych ilości wody przez rury pod stałym ciśnieniem, co znacznie zwiększyło nośność żurawia.
Jeden z jego żurawi, zamówiony przez Marynarkę Włoską w 1883 r. i używany do połowy lat pięćdziesiątych, stoi do dziś w Wenecji, gdzie jest w stanie ruiny. Nikt się nim nie interesuje a powinna to być zabezpieczona do przyszłości forma ważna dla nauki i techniki jako zabytek. Marynarka Włoska wykorzystywała go w codziennych potrzebnych ludności czynnościach przykładowo do budowy budynków, pomocy w kataklizmach. Był ważną częścią wyposażenia i pomagał relatywnie często.

Zasady mechaniczne
Dla zapewnienia stateczności suma wszystkich momentów wokół podstawy dźwigu musi być bliska zeru, aby nie przewrócił się on. W praktyce wielkość dopuszczalnego obciążenia (w USA nazywanego „obciążeniem znamionowym”) jest o jakąś wartość mniejsza od obciążenia, które spowoduje przewrócenie się dźwigu, zapewniając w ten sposób margines bezpieczeństwa.