Zgodnie z „aktualnym stanem wiedzy”, nieznanym w starożytności, dźwigi stacjonarne uważane są za nową inwestycję w średniowieczu. Typowym żurawiem portowym była konstrukcja obrotowa wyposażona w podwójne koła bieżne. Dźwigi te zostały umieszczone na rampach załadunkowych i rozładunkowych, zastępując lub uzupełniając starsze metody podnoszenia, takie jak piły widłowe, wciągarki i place.

Podesty ruchome wysokie zastosowanie główne

Dwa różne typy suwnic portowych można zidentyfikować przy zróżnicowanym rozmieszczeniu geograficznym: Podczas gdy żurawie bramowe, które obracały się na centralnej osi pionowej, były powszechnie spotykane na wybrzeżu flamandzkim i holenderskim, w niemieckich portach morskich i śródlądowych zazwyczaj znajdowały się żurawie wieżowe, w których koło napędowe i koła bieżne znajdowały się w masywnej wieży z obracającym się tylko ramieniem wysięgnika i dachem. Więcej o podestach ruchomych znajdziesz na Podesty ruchome Wysokie MazowieckieWypożyczalnia maszyn i sprzętu budowlanego Białystok – Jamar.

podesty ruchome wysokie

Co ciekawe, dźwigi portowe nie zostały przyjęte w regionie śródziemnomorskim i wysoko rozwiniętych portach włoskich, w których władze w dalszym ciągu polegały na bardziej pracochłonnych metodach rozładunku towarów na rampach po średniowieczu.
W przeciwieństwie do żurawi budowlanych, w których prędkość robocza była wyznaczana przez stosunkowo powolny postęp murów, żurawie portowe zazwyczaj posiadały podwójne koła bieżne, aby przyspieszyć załadunek. Dwa koła bieżnikowe, których średnicę szacuje się na 4 m lub więcej, zostały zamocowane po obu stronach osi i obrócone razem.

Ich ładowność wynosiła 2-3 tony, co najwyraźniej odpowiadało zwyczajowym rozmiarom ładunków morskich. Obecnie, według jednego z badań, w Europie nadal istnieje piętnaście żurawi portowych z kołami bieżnika z czasów przedindustrialnych. Niektóre żurawie portowe specjalizowały się w montażu masztów na nowo budowanych żaglowcach, m.in. w Gdańsku, Kolonii i Bremie. Oprócz tych żurawi stacjonarnych, do XIV wieku oddano do użytku żurawie pływające, które można było elastycznie rozmieszczać w całym basenie portowym.

Podesty ruchome wysokie zastosowanie poboczne

W 1586 r. renesansowy architekt Domenico Fontana wykorzystał wieżę windową podobną do wieży starożytnych Rzymian do przeniesienia ciężkiego obelisku watykańskiego o masie 361 t do Rzymu. Z jego sprawozdania jasno wynika, że koordynacja podnośnika pomiędzy różnymi zespołami ciągnącymi wymagała znacznej koncentracji i dyscypliny, ponieważ w przypadku nierównomiernego przyłożenia siły, nadmierne naprężenia na linach spowodowałyby ich zerwanie.

W tym okresie w kraju stosowano również żurawie. Komin lub żuraw kominkowy służył do kołysania nad kominkiem garnków i czajników, a wysokość regulował tramwaj.

Rewolucja przemysłowa Wraz z rozpoczęciem rewolucji przemysłowej w portach zainstalowano pierwsze nowoczesne dźwigi do załadunku ładunków. W 1838 r. przemysłowiec i biznesmen William Armstrong zaprojektował żuraw hydrauliczny napędzany wodą. W jego konstrukcji wykorzystano siłownik w zamkniętym cylindrze, który został wymuszony przez wtłaczający się do cylindra płyn pod ciśnieniem – zawór regulował ilość wlotu płynu w zależności od obciążenia żurawia